Art of Living

শিক্ষার হেরফের

শিক্ষার হেরফের

by Muhammad Sajidul Islam -
Number of replies: 33

Write your opinion on the article by Tagore 

In reply to Muhammad Sajidul Islam

Re: শিক্ষার হেরফের

by Erin Jahan Tufa 221-35-834 -
Assignment : AOL 101
Name: Enir Jahan Tufa
ld No: 821-35-834
My intention to be in University
A university is an institution of higher education and research which awards academic degree in several academic disciplines. University gives students the opportunity to gain an in-depth knowledge of their chosen subject and developed skills. My intentions to be in university are building the foundation of my career.
Higher study is important to build up a successful career. Career planning is a lifelong process which includes communication skills, self-confidence, getting a job, problem solving skill, which university provide. In future, I want to be a successful software engineer and that the best version of my self. So i need to learn and gather skill to survive in this competitive world. It's not just about learning. There are lot of extracurricular activities, which with boost both enjoyment. That's why I am got admitted to the university.
In reply to Erin Jahan Tufa 221-35-834

Re: শিক্ষার হেরফের

by Muhsana Saima -

Assignment: AOL 101

Name: Muhsana Saima Anu

Student id:221-35-881

My intention to admit university to develop my essential skills in my career and working life communication, organisation, time-management,team work, leadership problem solving. University isn't just about learning the experience will enrich our life.we can increase our knowledge. In there we find the top experts in their fields. In there we can find our first true taste of independence and freedom and we can build our self-confidence, experience all aspects of student Life. We can gain qualification that internationally recognised. We can increase our earning potential.

In reply to Muhammad Sajidul Islam

Re: শিক্ষার হেরফের

by Sujoy Saha 212-15-4234 -
In reply to Muhammad Sajidul Islam

Re: শিক্ষার হেরফের

by S S M Susmit -
যে শিক্ষায় আনন্দ নেই, সেই শিক্ষা মূল্যহীন। শিক্ষার মাধ্যম তো তেমনই হবে, যা শিশুদের/ শিক্ষার্থীদের ভেতরের চিন্তাশক্তিকে বের করে আনতে পারে, শিশুদের স্বপ্ন দেখাতে পারে এবং সেই স্বপ্ন বাস্তবায়নের পথ ও দেখাতে পারে। যে শিক্ষা শিশুদের চিন্তাশক্তিকে বের করে আনতে পারে না, সেই শিক্ষা মূল্যহীন। আমাদের দেশের শিক্ষাব্যবস্থার প্রধান সমস্যা হলো, কার্যকারী পাঠ্যপুস্তক না থাকা। এই বইগুলোকে পাঠ্যপুস্তক না বলে শিক্ষাপুস্তক বলাই শ্রেয়।বিজ্ঞানসম্মত আনন্দময় পাঠ্যপুস্তক না থাকার কারণে, আমাদের শিক্ষার্থীদের ধীরে ধীরে শিক্ষার প্রতি আগ্রহ হারিয়ে ফেলে। পরে তারা মুখস্থ বিদ্যার প্রতি নির্ভরশীল হয়ে পড়ে।আমাদের পাঠ্যপুস্তকগুলো জীবনভিত্তিক নয়। ফলে এর থেকে অর্জিত জ্ঞান কাজে লাগিয়ে মানুষের জীবনবোধের উৎকর্ষ সাধন হবে, এমন কোনো দিকনর্দেশনা আমাদের পাঠ্যপুস্তকে নেই। আমাদের শিক্ষাব্যবস্থা হচ্ছে লক্ষ্যহীন শিক্ষাব্যবস্থা। এই শিক্ষাব্যবস্থা আনন্দের অনুসর্গ হিসেবে কাজ করতে পারে না, আবার পারে না চিন্তাশীলতার জায়গা সৃষ্টি করতে। প্রাথমিক ও মাধ্যমিক স্তরের পাঠ্যপুস্তক গুলোর মধ্যে কোনো ধারাবাহিকতা নেই। আবার কোনো কোনো বিষয়ের ভাষাগত শ্রেনি উপযোগী না।ফলে শিক্ষার্থীরা গতানুগিক মুখস্থ বিদ্যার উপর নির্ভরশীল হয়ে পড়ে।ফলে তাদের মধ্যে ইতিবাচক কল্পনার শক্তি পরিলক্ষিত কদাচিৎ দেখা যায়।শিক্ষকের পড়ানোর ধরন কেন্দ্রমুখী বা জগমগ পদ্ধতি। তিনি যা পড়ান, শিক্ষার্থীরা বিনাপ্রশ্নে তাই শ্রবণ করেন। শিক্ষার্থীদের শাসন প্রক্রিয়া অনেকসময় শারীরিক ও মানসিক নির্যাতন পরিলক্ষিত হয়।শিক্ষার মান উন্নয়নে আমার মন্তব্য এই যে, পাঠ্যপুস্তক হবে সৌহার্দ্যপূর্ন ও বন্ধুসুলভ। জগমগ পদ্ধতির পরিবর্তে শিক্ষার পদ্ধতি হবে আনন্দদায়ক । যাতে করে শিক্ষার্থীরা নিজের বিদ্যাপীঠকে ,নিজের বাড়ির মতোমনে করতে পারে। মেধাযাচাই হবে , যেখানে মেধার মূল্যায়ন হবে যথাযথ।
In reply to Muhammad Sajidul Islam

Re: শিক্ষার হেরফের

by sanjida khanom 212-15-4158 -
বিশ্বজোড়া পাঠশালা মোর সবার আমি ছাত্র, নানান ভাবে নতুন জিনিস, শিখছি দিবা রাত্র । নিজের জ্ঞান ও ভান্ডারকে সমৃদ্ধ ও পরিপূর্ণ করার জন্য বিশ্ববিদ্যালয় এসেছি।এছাড়াও একটি বিশেষ কারণে আমি বিশ্ববিদ্যালয়ে এসেছি। মূলত সমাজের কাছে আমার নিজেকে প্রমাণ করার একটি দায় ছিলো আমি সবাইকে এটাই প্রমাণ করতে চেয়েছিলাম সাংস্কৃতিক চর্চা পড়ালেখার কুফল নয় বরং সুফলই বয়ে নিয়ে আসে। জ্ঞানের অনুসন্ধান, গবেষণা, জ্ঞান-বিজ্ঞান  অনুশীলনের ক্ষেত্র বিশ্ববিদ্যালয়।মূলত নিজের মধ্যে লুকিয়ে থাকা সুপ্ত প্রতিভাকে বিকাশ করে, নিজের মেধা শক্তিকে  কাজে লাগিয়ে পরিবার ও সমাজে বিশেষ ভূমিকা রাখার এক অদম্য ইচ্ছা আমার মধ্যে জাগ্রত হয়েছে বলেই আমি বিশ্ববিদ্যালয়ে এসেছি । মানব সম্পদকে অর্থনৈতিক সম্পদে পরিণত করার জন্য এই বিশ্বব্রহ্মাণ্ডে এসেছি। নিজেকে নয় কেবল বন্ধ ঘর থেকে হাজারও নারীকে ভবিষৎ তে মুক্ত করবার প্রবল ইচ্ছে নিয়ে আমি বিশ্ববিদ্যালয়ে এসেছি ।অদূর ভবিষৎ এ সামাজের বিনির্মাণে নিজেকে উৎস্বর্গ করার ইচ্ছে থেকে বিশ্ববিদ্যালয়ে এসেছি নিজেকে তৈরি করতে জানতে এবং শিখতে।।
In reply to Muhammad Sajidul Islam

Re: শিক্ষার হেরফের

by sanjida khanom 212-15-4158 -
শিক্ষাই জাতির মেরুদন্ড কথাটি আমরা সবাই জানি কেননা ছোট বেলায় এই কথাটি আমাদেন বাবা মা শিক্ষক সবাই আমাদের শিখিয়েছেন।।তারা যেটি শেখানি সেটি হলো সুশিক্ষাই জাতির মেরুদন্ড।শিক্ষা ও সুশিক্ষা দুটি যেমন একই কথা নয় তেমনই শিক্ষাদান ও আনন্দদায়ক শিক্ষাদান এক দুটো ভিন্ন বিষয়। যে শিক্ষায় আনন্দ নেই, সেই শিক্ষা মূল্যহীন। শিক্ষার মাধ্যম তো তেমনই হবে, যা শিশুদের/ শিক্ষার্থীদের ভেতরের চিন্তাশক্তিকে বের করে আনতে পারে, শিশুদের স্বপ্ন দেখাতে পারে এবং সেই স্বপ্ন বাস্তবায়নের পথ ও দেখাতে পারবে । যে শিক্ষা শিশুদের চিন্তাশক্তিকে বের করে আনতে পারে না, সেই শিক্ষার কোনো মূল্য নেই। আমাদের দেশের শিক্ষাব্যবস্থার প্রধান সমস্যা বিজ্ঞানসম্মত আনন্দদায়ক জীবনমুখী শিক্ষা ব্যাবস্খার অভাব। বিজ্ঞান সম্মত আনন্দদায়ক পাঠ্যপুস্তক না থাকার কারণে, আমাদের শিক্ষার্থীরা ধীরে ধীরে শিক্ষার প্রতি আগ্রহ হারিয়ে ফেলছে। ফলে তারা মুখস্থ বিদ্যার প্রতি নির্ভরশীল হয়ে পড়েছে।আমাদের পাঠ্যপুস্তকগুলো জীবনভিত্তিক নয়। ফলে এর থেকে অর্জিত জ্ঞান মানুষের জীবন ধারার তেমন কাজে লাগে না। এরূপ শিক্ষা মানুষে জীবনযাপনের কর্মের কোনো দিকনর্দেশনা আমাদের দেওয়া হয় না পাঠ্যপুস্তকের মাধ্যমে।। আমাদের শিক্ষাব্যবস্থা হচ্ছে লক্ষ্যহীন শিক্ষাব্যবস্থা। এই শিক্ষাব্যবস্থা আনন্দের অনুসর্গ হিসেবে কাজ করতে পারে না, আবার পারে না চিন্তাশীলতার জায়গা সৃষ্টি করতে। প্রাথমিক ও মাধ্যমিক স্তরের পাঠ্যপুস্তক গুলোর মধ্যে কোনো ধারাবাহিকতা নেই। আবার কোনো কোনো বিষয়ের ভাষাগত শ্রেনি উপযোগী না।ফলে শিক্ষার্থীরা গতানুগিক মুখস্থ বিদ্যার উপর নির্ভরশীল হয়ে পড়ে।ফলে তাদের মধ্যে ইতিবাচক কল্পনার শক্তি পরিলক্ষিত কদাচিৎ দেখা যায়।শিক্ষকের পড়ানোর ধরন কেন্দ্রমুখী পদ্ধতি। তিনি যা পড়ান, শিক্ষার্থীরা বিনাপ্রশ্নে তাই শ্রবণ করেন। শিক্ষার্থীদের শাসন প্রক্রিয়া অনেকসময় শারীরিক ও মানসিক নির্যাতন পরিলক্ষিত হয়।শিক্ষার মান উন্নয়নে আমার মন্তব্য এই যে, পাঠ্যপুস্তক হবে আনন্দময় বন্ধুসুলভ। জগমগ পদ্ধতির পরিবর্তে শিক্ষার পদ্ধতি হবে আনন্দদায়ক । যাতে করে শিক্ষার্থীরা নিজের বিদ্যাপীঠকে ,নিজের বাড়ির মতো মনে করে আপন মনে শিক্ষা গ্রহন করতে পারে।। মেধাযাচাই হবে না , যেখানে মেধার মূল্যায়ন হবে যথাযথ।
In reply to Muhammad Sajidul Islam

Re: শিক্ষার হেরফের

by Md. Reyadul Islam Reyad(212-15-4154) -
Education without joy is worthless. The medium of education will be such that it can bring out the inner thinking power of the children/students, show the dreams of the children, and show the way to the realization of that dream. Education is the backbone of the nation. Good education is the backbone of the nation. Education and good education are not the same things. Education without joy is worthless. The medium of instruction will be such that it can bring out the inner thinking of the children/students, show the dreams of the children, and show the way to realize those dreams. Education that does not bring out the children's thinking is worthless. The main problem of our country's education system is the lack of a scientific and enjoyable life-oriented education system. Due to the lack of science-pleasing textbooks, our students are slowly losing interest in learning. As a result, they have become dependent on memorization. Our textbooks are not based on life. As a result, the knowledge gained from it is not useful for the human lifestyle. Such education does not give us any direction of human life through textbooks. Our education system is goalless. This education system cannot act as a symbol of happiness, nor can it create a place for thinking. There is no continuity between primary and secondary level textbooks. Again, the language class of some subjects is not suitable. As a result, the students become dependent on conventional memorization. As a result, the power of positive imagination is rarely observed in them. Students listen to what he teaches without question. The governance process of the students is often observed as physical and mental abuse. My comment on improving the quality of education is that the textbooks will be pleasantly friendly. The method of teaching will be pleasing instead of the method of Jagmag. So that the students can take education in their mind by thinking of their school as their own home. There will be no merit check, where merit assessment will be appropriate. So I say The method of teaching will be pleasing instead of the method of Jagmag. So that students can make their school feel like home. There will be a merit check, where a merit assessment will be appropriate.
In reply to Muhammad Sajidul Islam

Re: শিক্ষার হেরফের

by Sanzinan Afrose -
https://drive.google.com/file/d/126THsL7Vp9edZc29ZhzyNW3zP9tMyHcn/view?usp=sharing
In reply to Muhammad Sajidul Islam

Re: শিক্ষার হেরফের

by MD Atikul Islam Hemal (212-15-4222) -
Education is the backbone of a nation from an early age. But if one cannot educate oneself in that education, then it cannot be said that education is really the backbone of the nation. Where students get tired of having to stay in the classroom for long periods of time straightening their spine from an early age, then the student needs a little rest or a little peace but it is not available in the educational institution. We have learned to learn foreign languages ​​for the sake of necessity, but we are not able to express our thoughts with that language. It is very difficult to consider proper education or education system. A student from a class is known for his or her merits. But what makes it so easy to evaluate a student is that in the ninth grade the division becomes divided among the students and that division is considered on the basis of the teacher's reasoning, not on the will or ability of the divided students. When he is unable to do so, he is considered weak. Even if there is expertise, then the means of changing the department and this education system is just as complex. Students lose their thinking and consciousness while memorizing reading from an early age. Then they can do nothing but memorize. Parents want to snatch any hobby book if they see it in their hands. Bengali boys have to indulge in grammar and dictionaries from an early age where boys from other countries spend their days happily. The Bengali boys memorized the reading and became disoriented after reading the text next to them. They can't play independently, they can't read. As a result, they cannot mature mentally. Students pass MA but their intelligence does not develop immediately. Happiness is not mixed with our education from childhood